sobota, 21 maja 2016

ROSOCHA - BOLIMOWSKIE/ BRUDZEWSKIE OLĘDRY w Puszczy Pyzdrskiej.

Czas mija pogoda się raz psuje raz naprawia a u mnie właściwie nic nowego. Ciągle te same irytujące pierdoły z którymi nie wiem co zrobić no ale to nieważne.Miałam co prawda napisać o moich ostatnich zdobyczach książkowych ale to innym razem jak zrobię im zdjęcie. :p Z innych przyjemniejszych nowości miałam w zeszłym tygodniu dość zaskakujące spotkanie.
Chyba w poprzednią środę stałyśmy z mamą koło sąsiadki(strasznej gaduły) kiedy zauważyłyśmy, że naszą stronę zmierza jakiś dziadek, który kręcił się wkoło w stroju turysty, zagłada do rozpadających się ruin po sąsiedzie, błyska czymś jakby aparatem albo lornetką... O.o 
W końcu dotarł do nas i jak się okazało szukał zabytków. :D
Mówił, że działa na rzecz propagowania walorów Puszczy Pyzdrskiej, jej krajobrazu kulturowego oraz ochrony Doliny Bawołu/Czarnej Strugi. Są w trakcie budowania strony internetowej, teraz zbierają materiał informacyjno-zdjęciowy. Przyszła kolej na zbieranie info o Rososze, która leży ponoć na samym krańcu Puszczy Pyzdrskiej. 
Trochę się nasłuchałam opowieści o historii okolicy. Gościu strasznie był zziajany ale i tak nawijał jak najęty :) Prawdziwy pasjonat, zabrał w torebeczkę nawet kawałek rudy z tamtego domu. 
w końcu zostawiliśmy go z sąsiadką ona więcej może mu powiedzieć o historii... Ode mnie wziął maila ma informować na bieżąco. Może z tego naszego zadupia jakiś skansen zrobią XD
Na razie mają tyle: 
I jeszcze 2 linki, które dostałam:
Nom i to taka "sensacja" jaką mogę się podzielić... Ech...

To w sumie nic wielkiego ale ja lubię słuchać takich historii. Dobrze wiedzieć coś więcej o miejscu z, którego się pochodzi. 
 
Na koniec pozwolę sobie zacytować zarys dziejów z Fb.

ROSOCHA - BOLIMOWSKIE/ BRUDZEWSKIE OLĘDRY w Puszczy Pyzdrskiej.

Założone zostały jako wieś olęderska w gruncie brudzewskim przywilejem wystawionym w Tymiance z dnia 17 lipca 1783 roku przez Wawrzyńca Antoniego Czarneckiego h.Łodzia -stolnika pow.inowłodzkiego i jego małżonkę Ewę z Nowowiejskich. Rosocha od północy graniczy z osada olęderską Nowolipsk, a od poludniowego-zachodu z wsią Krępe. Z pozostaych stron otoczona jest puszczą Przez łąki ciągnie się ciek wodny ,,Smolarnia''? i bardziej na S drugi, lecz mniejszy ciek bez nazwy. Oba polączone są leśnymi rowami odwadniajacymi okoliczne wydmy.

 Na Fb jest oczywiście, także galeria zdjęć ale ja dzielę się fotkami z moich spacerów. :)


 



 Fajnie byłoby gdyby coś zaczęło się dziać. :) 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz